Uuden yrityksen markkinointi

businekset.com - tietoa yrityksen perustamisesta

Yrityksen markkinointi kannattaa aloittaa alusta suunnitelmallisesti. Näin säästyt turhalta puuhastelulta ja pääset alusta asti tehokkaisiin tuloksiin.

1. Kohderyhmät – eli kenelle markkinoit?

Nämä olet miettinyt jo liiketoimintasuunnitelmaa tehdessäsi – ketkä ovat asiakkaitasi?

Mieti myös, ketkä ovat mahdollisia kumppaneitasi ja muita tahoja, joiden on hyödyllistä tietää yrityksestäsi ja sen tuotteista tai palveluista. Näitä ovat esimerkiksi eri mediat, muut yritykset, toimialan muut toimijat ja asiantuntijat.

Kerää kohderyhmät listaksi.

2. Ydinviesti: mitä kohderyhmiesi tulee tietää?

Mieti, miksi eri kohderyhmät ovat kiinnostuneita yrityksestäsi, sen toimintatavoista, toimialasta ja sen tarjoamista tuotteista tai palveluista.

Listaa jokaisen kohderyhmän alle yhdestä viiteen keskeistä asiaa, joista eri kohderyhmät ovat kiinnostuneita ja joista sinä toisaalta haluat heidän tietävän. Näistä pointeista voit muotoilla ydinviestit kullekin kohderyhmälle. Ydinviesti voi olla yksi virke, johon tiivistyy se, mitä yrityksesi kullekin kohderyhmälle viestii.

3. Miten tavoitat yleisösi?

Mieti, millä eri markkinointikanavilla tavoitat eri kohderyhmäsi parhaiten.

Markkinointikanavia ovat esimerkiksi henkilökohtaiset yhteydenotot, omat nettisivut, sosiaalisen median kanavat, uutiskirje, omat julkaisut, julisteet, flyerit, tarrat ja lehdistötiedotteet. Entä maksullinen mainonta digitaalisessa mediassa, printtimediassa, tapahtumat ja messut tai kumppaneiden ja yhteistyötahojen kanavat?

Mieti luovasti. Asetu kohderyhmiesi saappaisiin ja mene sinne, missä hekin ovat.

Kirjaa jokaisen kohderyhmän alle ne kanavat, joissa tavoitat nämä parhaiten.

4. Entä budjetti?

Tee arvio siitä, minkä verran voit käyttää markkinointiin vuodessa.

Jonkinlaisena nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että markkinointiin tulisi kohdentaa noin viisi prosenttia vuotuisesta liikevaihdosta.

Budjetoi rahan lisäksi aika: kuinka paljon olet valmis käyttämään aikaa yrityksesi markkiointiin?

Suhteuta nämä arviot kohderyhmiisi ja heidän käyttämiinsä kanaviin. Erilaiset maksulliset tapahtumat vaativat myös paljon aikaa – niihin kannattaa osallistua vain, jos voit varmasti tavoittaa oleellisia kohderyhmiäsi.

Sähköisten kanavien käyttö on tehokasta silloin, jos tiedät mitä teet – nettisivujen tai sosiaalisen median päivitykset ja uutiskirjeiden lähettäminen maksavat parhaassa tapauksessa vain oman aikapanoksesi verran. Mutta jos et tiedä, mikä oikeasti toimii, on tämäkin aika pois tehokkaasta myyntityöstä.

Lopulta, mitä pienempi budjettisi on, sitä vahvemmin kannattaa panostaa toimenpiteisiin, jotka johtavat mahdollisimman tehokkaasti nopeisiin kauppoihin.

5. Tee suunnitelma

Nyt olet kerännyt yhteen kohderyhmäsi, ydinviestisi ja markkinointikanavasi sekä kartoittanut budjettisi – jäljelle jää konkreettisen suunnitelman laatiminen.

Kuukausi- tai viikkokohtainen markkinointikalenteri auttaa toimenpiteiden aikatauluttamisessa ja kokonaisuuden suunnittelussa.

Jos perustat yrityksellesi blogin, kirjaa ylös suunnitelma blogipostausten julkaisuaikataulusta ja kirjoitusten aiheista. Sama pätee uutiskirjeeseen ja sosiaaliseen mediaan – kuinka usein julkaiset, millaisia aiheita käsittelet?

Kirjaa lisäksi ylös myyntikampanjat ja maksulliset markkinointitoimenpiteet.

Lue lisää markkinointisuunnitelmasta täältä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s