Näin teet yrityksen markkinointisuunnitelman

Näin teet markkinointisuunnitelman

Markkinointisuunnitelma on suhteellisen pitkä ja kuivakka sana, jolta ei kannata ummistaa korviaan. Eikä tarvitsekaan, sillä tästä saat helpot ohjeet sen laatimiseen.

Tämä teksti on jatkoa edelliselle, joka käsitteli markkinoinnin aloittamista. Se kannattaa lukea ensin.

Markkinointisuunnitelma on konkreettinen suunnitelma siitä, miten markkinoit yrityksesi toimintaa, tuotteita ja palveluita eri kohderyhmillesi eri aikoina. Se kannattaa tehdä riippumatta yrityksen koosta tai tilanteesta.

Selkeä markkinointisuunnitelma auttaa hahmottamaan kaikki toimenpiteet kokonaisuutena. Lisäksi se auttaa aikatauluttamaan ja arvottamaan niitä oikein.

Näillä ohjeilla suunnitelman teko on myös helppoa.

1. Valitse toimenpiteet

Jos aloitit edellisen postauksen ohjeilla, olet jo miettinyt kohderyhmäsi, ydinviestisi, potentiaaliset markkinointikanavat ja käytettävissä olevan markkinointibudjetin.

Nyt on aika tehdä valintoja.

Millaiseen tärkeysjärjestykseen kohderyhmäsi asettuvat?
Mitkä ovat tehokkaimpia toimenpiteitä tai kanavia näiden kohderyhmien tavoittamiseksi?
Kuinka paljon näiden kanavien käyttö vie aikaa ja rahaa – eli mitkä kaikki näistä voit valita?

2. Listaa, arvioi, karsi – ja arvioi uudelleen

Yrityksesi toiminnasta, markkinointitoimenpiteistä ja budjetistasi riippuen markkinointitoimenpiteitä tarkastellaan päivä-, viikko- tai kuukausitasolla.

Sosiaalisessa mediassa saatat toimia päivittäin, blogia voit kirjoittaa viikottain, uutiskirjeen lähetät ehkä kuukausittain tai harvemmin. Hakusanamainontaa ja maksullisia ilmoituksia tarkastelet ehkä kuukausitasolla, messuja ja tapahtumia vuoden aikajänteellä.

Listaa mahdolliset toimenpiteet kohderyhmien mukaan. Valitsit edellä ne kohderyhmät, joille markkinointi on tärkeintä – valitse nyt toimenpiteet, jotka osuvat parhaiten näihin kohderyhmiin. Mieti samalla toimenpiteen hyötyä suhteessa rahalliseen ja ajalliseen panokseen.

Edullisimmin markkinoit omilla nettisivuilla, sosiaalisen median kanavissa ja sähköisillä uutiskirjeillä – näiden käyttö maksaa parhaassa tapauksessa vain oman työpanoksesi verran.

Kartoita ja vertaile lisäksi maksullisia keinoja – minkä verran voit panostaa mainoksiin, messuilla tai tapahtumissa käymiseen tai muuhun maksulliseen näkyvyyteen? Mitkä ovat omaan tasoosi ja omien kohderyhmiesi tarpeisiin parhaita keinoja?

Toimenpiteet kannattaa alusta saakka suunnitella kalenterin pohjalta – tällöin näet heti päällekkäiset ja lähellä toisiaan olevat toimenpiteet. Niinpä – ota avuksesi kalenteri.

3.Tee tai valitse kalenteri

Kalenterina voit käyttää valmista sähköistä tai paperista kalenteria, mutta vielä paremmin tässä palvelee taulukko – esimerkiksi Excel-pohja.

Kalenteriin kirjataan kaikki toimenpiteet: nettisivujen päivitykset, blogipostaukset, sosiaalisen median päivitykset, uutiskirjeet, maksetut ilmoitukset, myyntikampanjat ja tapahtumat.

4. Suunnittele vielä hieman lisää

Kun toimenpiteet ovat kalenterissa, voit jatkaa niiden tarkempaa suunnittelua.

Jokainen markkinoinnin tehtävä liittyy yhteen tai useampaan yrityksesi kohderyhmään. Kirjaa myös nämä jokaisen toimenpiteen kohdalle. Excel-muotoisessa kalenterissa voit tehdä oman sarakkeensa jokaiselle kohderyhmälle ja listata toimenpiteet näiden alle. Vaihtoehtoisesti voit ryhmitellä kalenterin erilaisten toimenpiteiden pohjalta ja kirjata tähän, mihin kohderyhmiin eri toimenpiteet liittyvät.

Näin saat hyvän yleiskuvan siitä, noudattaako suunnitelmasi sitä tapaa, jolla aikaisemmin painotit kohderyhmiäsi.

Kirjaa lopulta kalenteriin myös jokaiseen toimenpiteeseen liittyvät suunnittelu- ja valmistelutehtävät: milloin tulee esimerkiksi jättää ilmoitus, valmistella tapahtumaan tarvittavat materiaalit, painattaa flyerit?

Näet etukäteen, mitä tulee tehtäväksi milloinkin ja mitä toimenpiteitä se edellyttää. Exceliin voit myös yhdistää kulut, jolloin näet markkinointibudjetin toteutuman.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s